پیش از روزگاران فرود مکانیزه ، غارنوردان با استفاده از روشهای کلاسیک از سراشیبی ها و ارتفاعات فرود می رفتند . طناب را از بین پاها به سمت جلو عبور می دادند ، طناب به طور مورب در امتداد جلوی بدن قرار می گرفت از روی شانه مخالف عبور می کرد و یک دست برای کنترل از پشت طناب را می گرفت و دست دیگر برای حفظ تعادل بالای طناب را می گرفت. این حرکت همان فرود S است.
این فرود اصلا راحت و ایمن نیست و امروزه نیز زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.
یک نوع فرود کلاسیک دیگر به نام فرود شانه ای ((دلفر)) وجود دارد که بسیار راحت تر از فرود S می باشد ، در این روش طناب به طور مستقیم از پشت بدن عبور می کند با یک بازو بالای طناب را برای حفظ تعادل گرفته و بازوی پایینی با یک پیچ طناب را دور مچ قرار می دهد. این نوع فرود هنوز هم روش مناسبی برای فرود از سطوح شیبدار ، بدون استفاده از ابزارهای فرود و یا طناب ها و نوار های گره دار می باشد. اگرچه در اکثر موارد فرود رونده باید با احتیاط عمل کند.
فرود S
فرود شانه ای یا دلفر
ابزارهای فرود – ابزارهای ماسوره ای ((قرقره ای)):
اصول کار تمامی ابزارهای فرود ماسوره ای یکسان می باشد. با پیچاندن قسمت متحرک ابزار باز می شود (همچون باز شدن قیچی)، طناب را زیر قرقره انتهایی بکشید از میان خمیدگی S شکل بین قرقره ها عبور داده ، روی یک طرف ابزار آن را ثابت کرده و از بالای طرف دیگر خارج نمایید. قرقره ها روی صفحه ثابت ابزار چفت شده اند همچنین یک حفره بیضی شکل روی این صفحه وجود دارد که ابزار از طریق آن با یک کارابین پیچ و یا قفل شونده به میلون صندلی وصل می شود.
صفحه متحرک(جلویی) فنری دارد که کمک می کند ابزار بدون خطر افتادن ، سریع باز شود و از آنجائیکه دوباره بسته می شود طناب از لای ابزار در نمی رود. قرقره ها از جنس آلومینیوم و یا استنلس استیل می باشند.
فرود خود را با نوسان و فشار دادن بر روی طناب از قسمتی که از ابزار خارج شده است کنترل نمایید. از یک کارابین ترمز دار که به میلون صندلی وصل است و از قسمت زیر ابزار به طناب چسبیده است را برای افزایش اصطحکاک و حفظ طناب در راحت ترین زاویه استفاده نمایید. برای کنترل سرعت فرود ، طناب را بالا و پایین بکشید تا نحوه خمش آن از میان کارابین ترمز دار را تعیین کنید. با این عمل بهتر می توانید سرعت را کنترل کنید تا اینکه بخواهید طناب را از روی ران خود عبور دهید.(بعضی از غارنوردان برای کنترل سرعت فرود ادامه طناب را که از ابزار فرود خارج شده از زیر ران خود عبور می دهند.)
طناب باید روی کارابین لغزنده باشد ، می توانید از یک گره حمایت برای بیشترین کنترل استفاده کنید.ابزار فرود باید بسیار آرام حرکت کند و فقط و فقط قرقره پایینی درگیر باشد و به شکل C طناب از داخل آن عبور کرده باشد. بسته به ابزار فرود ، کاهش اصطکاک ممکن است عملکرد توقف خودکار ابزار فرود را مختل کند. بعضی مدل ها این امکان را دارند که بتوانید یک طناب انعطاف پذیر را از میان ابزار فرود به عقب بکشید. این یکی از ویژگی سهل الوصول در هنگام عبور از حمایت های فرعی (ریبلای ها) می باشد.
کاهش اصطکاک تنها استفاده از قرقره پایینی اصطکاک را کاهش می دهد | افزایش اصطکاک یک پیچ ، اصطکاک را افزایش می دهد اما طناب را پیچ می دهد |
طناب کشی ابزار به شکل “C” حداقل اصطکاک را دارد کاهش اصطکاک | گره حمایت حداکثر اصطکاک را ایجاد می کند افزایش اصطکاک |
(توجه داشته باشید که در سالهای اخیر یک کارابین به نام FREINO توسط شرکت PETZL طراحی گردیده است که می توان به جای اینکه یک کارابین دیگر برای کنترل سرعت فرود داخل میلون بیاندازیم ، از آن به جای کارابین ابزار فرود استفاده کرد و سرعت را با آن کنترل نمود . این نوع کارابین با داشتن زبانه ای به همین منظور ، اصطکاک را افزایش می دهد.)
ابزار های فرود قرقره ای (ماسوره ای) ابزارهای اصطکاکی متغیری نیستند اما با اینحال برای دامنه وسیعی از طناب ها و وزن طناب ، به خوبی عمل می کنند. برای طناب 10 mm و کمتر از آن و در سرازیری های کمتر از 50 متر بهترین عملکرد را دارند (اگرچه در هر شیبی بصورت ایمن می توانید از آنها استفاده کنید)
اوایل ممکن است ابزارهای قرقره ای (ماسوره ای)کمی تند و غیر قابل کنترل به نظر آیند اما با کمی تمرین می توانید به راحتی بدون نیاز به تنظیم کردن ابزار تند یا آرام حرکت کنید.
توجه:
در فرود سریع با ابزارهای قرقره ای ، قرقره های استنلس استیل داغ شده و پرز طناب های خشک را تنها پس از چند متر فرود آب می کند، این اتفاق در طناب های نرم که سرعت را افزایش می دهند نیز رخ می دهد بنابراین کنترل سرعت لازم است.(بیشتر در فرودهای نظامی و امدادی با سرعت عمل می شود که در آنها استهلاک و خسارات طناب در اولویت های بعدی است)
ادامه دارد …